fbpx

Markedssegmentering øger effekten af din markedsføringsstrategi

af | jan 4, 2020

Du har udviklet dit produkt, fået funding og slået dine døre op for kunderne. Det eneste, du nu skal gøre, er at vente på, at kunderne strømmer til, ikke sandt?

Det er desværre ønsketænkning.

Uanset hvad dit produkt eller din service er, findes der utvivlsomt mindst én alvorlig konkurrent på markedet.


Markedsføringsstrategi -hvor skal man begynde?

Jeg anbefaler at dykke ned i, hvem du kommer til at sælge til. Ikke hvem du din ideelle kunde er, men hvem din målgruppe i virkeligheden er. Bliv ikke fanget i forestillingen om en fiktiv, ideel kunde på baggrund af antagelser, gætværk eller omtale. At vide hvem din ideelle kunde er, betyder, at du kan lave effektive markedsføringskampagner, som giver dig det bedst mulige afkast, ROI.

Dette kaldes også for markedssegmentering.


Hvad er markedssegmentering?

Helt grundlæggende så er markedssegmentering en proces, hvor du med udgangspunkt i ligheder opdeler din målgruppe i mindre kategorier. Disse fællestræk kan være alder, køn, indkomst, interesser og indkøbsmønstre. Alle disse karakteristika kan inddeles i fire hovedkategorier:

  • Geografi
  • Demografi
  • Psykografi
  • Adfærd

 

Hvor bor kunderne?

Geografisk information kan referere til et defineret geografisk område eller en bestemt slags område og kan for eksempel indbefatte data om målgruppens tilhørsforhold til byer, lande, klima og urbane eller landlige områder.

 

Hvem er kunderne?

Demografisk information henviser til statistiske data om en bestemt gruppe mennesker, som for eksempel tager udgangspunkt i alder, køn, indkomst, etnicitet og uddannelse, der dog kun er en brøkdel af de mange parametre, der kan falde ind under kategorien ’demografi’.

 

Hvad kendetegner kunderne?

Psykografisk information er baseret på forhold, der relaterer sig til personlighed eller karaktertræk såsom værdier, interesser, livsstil, psykologiske påvirkninger og underbevidste eller ubevidste overbevisninger. I modsætning til demografisk information, der hviler på et statistisk grundlag, er psykografisk information funderet i subjektive faktorer, som kan være mere tidskrævende at afdække og forstå.

 

Hvordan “opfører” kunderne sig?

Kategorien adfærd, dækker over kundernes “modus operandi”- altså deres indkøbsmønster/ måden de “opfører” sig på, når de vælger at interagerer med din virksomhed.

 

Sådan markedssegmenterer du din målgruppe

Du kan finde frem til din ideelle målgruppe ved at identificere de forskellige karaktertræk i disse fire kategorier. Et eksempel på segmentering og målgruppevalg kunne være, at en eksklusiv modevirksomhed for kvinder ønsker at klarlægge, hvordan den bedst muligt kan nå sine ideelle kunder. Ved hjælp af denne segmenteringsmetode kan virksomheden nå frem til, at målgruppen er velhavende kvinder i alderen 25-50 (demografi), der er bosat i byen (geografi), er statusbevidste (psykografi) og har et indkøbsmønster, der er kendetegnet ved, at de både køber varer i traditionelle butikker, men også gennem apps (adfærd).

På baggrund af denne viden får virksomheden mulighed for at kommunikere på en måde, som er afstemt med målgruppen og bidrager til at etablere et stærkt brand.

 

Hvordan kan jeg få adgang til disse informationer?

Vi efterlader alle digitale fodaftryk, når vi surfer på internettet, uanset om vi vil det eller ej. Hvad marketing angår, er disse data en guldgrube af viden om, hvem der virkelig viser interesse for din virksomhed ved at følge dig på de sociale medier og tredjepartshjemmesider frem for blot at besøge din hjemmeside.

 

Underbyg din markedsføringstrategi med Google Analytics

Lad os her begynde med det første, du ejer, nemlig din hjemmeside. Ved at bruge Google Analytics kan du gøre store fund, der kan ligge til grund for dine beslutninger om markedsføring. Dette omfatter alt fra antallet af besøgende, typer af styresystemer, besøgte sider og til anvendte enheder, hvilket er værdifuld information, som du kan føje til dit mix, når du udvikler din markedsføringsplan.

Det er dog afgørende, at du opmærksom på forskellen mellem data og forståelse. Data er de rå tal; antallet af besøg, sidernes popularitet, besøgstidspunkter, geografi, styresystemer og anvendte enheder. At fortolke og forstå disse data, så de kan omsættes i praksis, er det, der er det springende punkt for vellykket markedsføring.

 

Hvilke data er tilgængelige på de sociale medier?

Dine profiler på de sociale medier og i særdeleshed din LinkedIn-profil indeholder også data om din målgruppe. LinkedIn sporer følgende tre helt centrale parametre:

  • Virksomhedsopdateringer
  • Følgere
  • Besøg

 

Virksomhedsopdateringer

Virksomhedsopdateringer er opslag, du skriver på din virksomheds LinkedIn-side, som for eksempel kan være kundemeddelelser, jobopslag eller breaking news. Du kan både lave et ’organisk opslag’, som kun kan ses af personer, som følger din virksomhed, eller du kan lave et ’sponsoreret opslag’, som du betaler, for i forhold til hvor bred din målgruppe er (i lighed med klikafregning også kaldet PPC). 

 

Følgere

Dine følgere er det antal personer, som aktivt har trykket ’følg’ på din virksomhedsprofil. LinkedIn viser ikke kun antallet af følgere, men laver også en demografisk analyse af hver enkelt person, inklusive geografisk område, branche, stilling og anciennitet.

 

Besøg

Besøg sporer antallet af gange, din virksomheds LinkedIn-side er blevet besøgt, unikke besøgende og besøgsdemografien. LinkedIn er en form for mini-Google, idet LinkedIn ofte dukker op i søgeresultater, når folk søger efter et produkt eller en service, der minder om det, du udbyder. Det er derfor vigtigt, at du har udfyldt hele din virksomhedsprofil, så den vil blive angivet i en hvilken som søgemaskines resultater (SERP).

 

Din markedsføringsstrategi kommer længst med en målrettet indsats

Mange virksomheder er også til stede på Facebook og Twitter, som stiller lignende analyser til rådighed. Det er vigtigt, at du overvejer, hvor omfangsrigt det er at udvikle og vedligeholde profiler, før du beslutter dig for, hvilke sociale platforme du vil være aktiv på. Mange virksomheder undervurderer nemlig, hvor ressourcekrævende det er at holde de forskellige profiler opdaterede. Jeg anbefaler derfor at begynde med LinkedIn og på baggrund af din vedholdenhed at vurdere muligheden for at udvide til andre platforme efter seks til ni måneder.

Der findes også tredjepartsplatforme som for eksempel G2Crowd, Capterra, Terminus og Bombora, som sælger informationer om webtrafik, købsintention og kundeemners adfærd, før din virksomhed er blevet opmærksom på dette. Information fra disse kilder burde ikke udgøre hovedparten af de data, du udarbejder din segmentering på baggrund af, men de kan være et godt redskab til at underbygge nøjagtigheden af din analyse.

 

Fordele ved markedssegmentering

At indsamle og analysere disse data er en omfattende opgave, men gevinsten er, at det bliver nemmere at målrette din markedsføringsindsats og dine ressourcer, så du når ud til din mest relevante målgruppe. Du vil slet og ret være i stand til at etablere og udføre bedre marketingstrategier fra start til slut.

Med en god, velunderbygget markedssegmentering kan du:

  • Formulere bedre marketingbudskaber, som taler direkte ind i din målgruppes ønsker og behov. Du kan være sikker på konkurrenterne gør hvad de kan for at komme frem med deres budskaber.
  • Bruge dine ressourcer på de taktikker og platforme, som giver det største afkast. Din tid er en knap ressource og marketingbudgettet begrænset, vær derfor altid kritisk overfor dine valg. “Sådan har vi altid gjort” er sjældent det mest optimale udgangspunkt.
  • Tiltrække (og fastholde!) de mest relevante kundeemner. Ingen forretning kommer i mål ved at tiltrække kunder der i sidste ende ikke køber og enhver virksomhed bør passe godt på eksistrende kunder så churn-rate er god.
  • Fremhæve, hvordan dit brand adskiller sig fra konkurrenternes. Jeres målgruppe eksponeres konstant med konkurrentbudskaber og tilbud. I skal vide hvor I bedst placerer jeres stærke budskab samt fortælle præcis hvorfor I kan skabe den helt unikke værdig ingen andre kan.
  • Opbygge brandloyalitet.

 

Afsluttende bemærkninger til strategisk marketing

Ligesom når man bygger et hus, så er det helt centralt at hvile på et solidt fundament for at få langvarig stabilitet og succes i en virksomhed. Det er derfor et vigtigt skridt i din markedsføringsproces, at du tager dig god tid til at finde og undersøge din målgruppe og overvejer, hvem din ideelle kunde er. Denne viden vil nemlig muliggøre, at du kan lave et marketing mix, som henvender sig til den rette målgruppe med den rette besked på det tidspunkt og den platform, der er mest hensigtsmæssig. Sådan kan du undgå at bruge både tid og ressourcer på meddelelser, der ikke giver et godt afkast i sidste ende. 

 

Tak fordi du læste med!

Jeg håber, at denne artikel har inspireret dig til at løfte din markedsføring til nye højder.

Sidder du tilbage med spørgsmål, så tag endelig fat i mig, så hjælper jeg dig godt på vej.

Markeds-
segmentering
øger effekten af din markeds-
føringsstrategi

af | jan 4, 2020

Du har udviklet dit produkt, fået funding og slået dine døre op for kunderne. Det eneste, du nu skal gøre, er at vente på, at kunderne strømmer til, ikke sandt?

Det er desværre ønsketænkning.

Uanset hvad dit produkt eller din service er, vil der utvivlsomt findes mindst én alvorlig konkurrent på markedet.

 

Markeds-
føringsstrategi – hvor skal man begynde?

Jeg anbefaler at dykke ned i, hvem du kommer til at sælge til. Ikke hvem du din ideelle kunde er, men hvem din målgruppe i virkeligheden er. Bliv ikke fanget i forestillingen om en fiktiv, ideel kunde på baggrund af antagelser, gætværk eller omtale. At vide hvem din ideelle kunde er, betyder, at du kan lave effektive markedsføringskampagner, som giver dig det bedst mulige afkast, ROI.

Dette kaldes også for markeds-
segmentering.

 

Hvad er markeds-
segmentering?

Helt grundlæggende så er markedssegmentering en proces, hvor du med udgangspunkt i ligheder opdeler din målgruppe i mindre kategorier. Disse fællestræk kan være alder, køn, indkomst, interesser og indkøbsmønstre. Alle disse karakteristika kan inddeles i fire hovedkategorier:

  • Geografi
  • Demografi
  • Psykografi
  • Adfærd

 

Hvor bor kunderne?

Geografisk information kan referere til et defineret geografisk område eller en bestemt slags område og kan for eksempel indbefatte data om målgruppens tilhørsforhold til byer, lande, klima og urbane eller landlige områder.

 

Hvem er kunderne?

Demografisk information henviser til statistiske data om en bestemt gruppe mennesker, som for eksempel tager udgangspunkt i alder, køn, indkomst, etnicitet og uddannelse, der dog kun er en brøkdel af de mange parametre, der kan falde ind under kategorien ’demografi’.

 

Hvad kendetegner kunderne?

Psykografisk information er baseret på forhold, der relaterer sig til personlighed eller karaktertræk såsom værdier, interesser, livsstil, psykologiske påvirkninger og underbevidste eller ubevidste overbevisninger. I modsætning til demografisk information, der hviler på et statistisk grundlag, er psykografisk information funderet i subjektive faktorer, som kan være mere tidskrævende at afdække og forstå.

 

Hvordan “opfører” kunderne sig?

Kategorien adfærd, dækker over kundernes “modus operandi”- altså deres indkøbsmønster/ måden de “opfører” sig på, når de vælger at interagerer med din virksomhed.

 

Sådan markeds-
segmenterer du din mål-
gruppe

Du kan finde frem til din ideelle målgruppe ved at identificere de forskellige karaktertræk i disse fire kategorier. Et eksempel på segmentering og målgruppevalg kunne være, at en eksklusiv modevirksomhed for kvinder ønsker at klarlægge, hvordan den bedst muligt kan nå sine ideelle kunder. Ved hjælp af denne segmenteringsmetode kan virksomheden nå frem til, at målgruppen er velhavende kvinder i alderen 25-50 (demografi), der er bosat i byen (geografi), er statusbevidste (psykografi) og har et indkøbsmønster, der er kendetegnet ved, at de både køber varer i traditionelle butikker, men også gennem apps (adfærd).

På baggrund af denne viden får virksomheden mulighed for at kommunikere på en måde, som er afstemt med målgruppen og bidrager til at etablere et stærkt brand.

 

Hvordan kan jeg få adgang til disse informationer?

Vi efterlader alle digitale fodaftryk, når vi surfer på internettet, uanset om vi vil det eller ej. Hvad marketing angår, er disse data en guldgrube af viden om, hvem der virkelig viser interesse for din virksomhed ved at følge dig på de sociale medier og tredjepartshjemmesider frem for blot at besøge din hjemmeside.

 

Underbyg din markedsføringstrategi med Google Analytics

Lad os her begynde med det første, du ejer, nemlig din hjemmeside. Ved at bruge Google Analytics kan du gøre store fund, der kan ligge til grund for dine beslutninger om markedsføring. Dette omfatter alt fra antallet af besøgende, typer af styresystemer, besøgte sider og til anvendte enheder, hvilket er værdifuld information, som du kan føje til dit mix, når du udvikler din markedsføringsplan.

Det er dog afgørende, at du opmærksom på forskellen mellem data og forståelse. Data er de rå tal; antallet af besøg, sidernes popularitet, besøgstidspunkter, geografi, styresystemer og anvendte enheder. At fortolke og forstå disse data, så de kan omsættes i praksis, er det, der er det springende punkt for vellykket markedsføring.

 

Hvilke data er tilgængelige på de sociale medier?

Dine profiler på de sociale medier og i særdeleshed din LinkedIn-profil indeholder også data om din målgruppe. LinkedIn sporer følgende tre helt centrale parametre:

  • Virksomhedsopdateringer
  • Følgere
  • Besøg

 

Virksomheds-
opdateringer

Virksomhedsopdateringer er opslag, du skriver på din virksomheds LinkedIn-side, som for eksempel kan være kundemeddelelser, jobopslag eller breaking news. Du kan både lave et ’organisk opslag’, som kun kan ses af personer, som følger din virksomhed, eller du kan lave et ’sponsoreret opslag’, som du betaler, for i forhold til hvor bred din målgruppe er (i lighed med klikafregning også kaldet PPC). 

 

Følgere

Dine følgere er det antal personer, som aktivt har trykket ’følg’ på din virksomhedsprofil. LinkedIn viser ikke kun antallet af følgere, men laver også en demografisk analyse af hver enkelt person, inklusive geografisk område, branche, stilling og anciennitet.

 

Besøg

Besøg sporer antallet af gange, din virksomheds LinkedIn-side er blevet besøgt, unikke besøgende og besøgsdemografien. LinkedIn er en form for mini-Google, idet LinkedIn ofte dukker op i søgeresultater, når folk søger efter et produkt eller en service, der minder om det, du udbyder. Det er derfor vigtigt, at du har udfyldt hele din virksomhedsprofil, så den vil blive angivet i en hvilken som søgemaskines resultater (SERP).

 

Din markeds-
føringsstrategi kommer længst med en målrettet indsats

Mange virksomheder er også til stede på Facebook og Twitter, som stiller lignende analyser til rådighed. Det er vigtigt, at du overvejer, hvor omfangsrigt det er at udvikle og vedligeholde profiler, før du beslutter dig for, hvilke sociale platforme du vil være aktiv på. Mange virksomheder undervurderer nemlig, hvor ressourcekrævende det er at holde de forskellige profiler opdaterede. Jeg anbefaler derfor at begynde med LinkedIn og på baggrund af din vedholdenhed at vurdere muligheden for at udvide til andre platforme efter seks til ni måneder.

Der findes også tredjepartsplatforme som for eksempel G2Crowd, Capterra, Terminus og Bombora, som sælger informationer om webtrafik, købsintention og kundeemners adfærd, før din virksomhed er blevet opmærksom på dette. Information fra disse kilder burde ikke udgøre hovedparten af de data, du udarbejder din segmentering på baggrund af, men de kan være et godt redskab til at underbygge nøjagtigheden af din analyse.

 

Fordele ved markeds-
segmentering

At indsamle og analysere disse data er en omfattende opgave, men gevinsten er, at det bliver nemmere at målrette din markedsføringsindsats og dine ressourcer, så du når ud til din mest relevante målgruppe. Du vil slet og ret være i stand til at etablere og udføre bedre marketingstrategier fra start til slut.

Med en god, velunderbygget markedssegmentering kan du:

  • Formulere bedre marketing-
    budskaber, som taler direkte ind i din målgruppes ønsker og behov.
    Du kan være sikker på konkurrenterne gør hvad de kan for at komme frem med deres budskaber.
  • Bruge dine ressourcer på de taktikker og platforme, som giver det største afkast.
    Din tid er en knap ressource og marketingbudgettet begrænset, vær derfor altid kritisk overfor dine valg. “Sådan har vi altid gjort” er sjældent det mest optimale udgangspunkt.
  • Tiltrække (og fastholde!) de mest relevante kundeemner.
    Ingen forretning kommer i mål ved at tiltrække kunder der i sidste ende ikke køber og enhver virksomhed bør passe godt på eksistrende kunder så churn-rate er god.
  • Fremhæve, hvordan dit brand adskiller sig fra konkurrenternes.
    Jeres målgruppe eksponeres konstant med konkurrentbudskaber og tilbud. I skal vide hvor I bedst placerer jeres stærke budskab samt fortælle præcis hvorfor I kan skabe den helt unikke værdig ingen andre kan.
  • Opbygge brandloyalitet.

 

Afsluttende bemærkninger til strategisk marketing

Ligesom når man bygger et hus, så er det helt centralt at hvile på et solidt fundament for at få langvarig stabilitet og succes i en virksomhed. Det er derfor et vigtigt skridt i din markedsføringsproces, at du tager dig god tid til at finde og undersøge din målgruppe og overvejer, hvem din ideelle kunde er. Denne viden vil nemlig muliggøre, at du kan lave et marketing mix, som henvender sig til den rette målgruppe med den rette besked på det tidspunkt og den platform, der er mest hensigtsmæssig. Sådan kan du undgå at bruge både tid og ressourcer på meddelelser, der ikke giver et godt afkast i sidste ende. 

 

Tak fordi du læste med!

Jeg håber, at denne artikel har inspireret dig til at løfte din markedsføring til nye højder.

Sidder du tilbage med spørgsmål, så tag endelig fat i mig, så hjælper jeg dig godt på vej.

Læs flere indlæg her

Læs flere indlæg her

Bag om strategisk marketing

Markedsføringsstrategi og vigtigheden af en handlingsplan for din markedsføring.

Ledelsesrådgivning til ambitiøse virksomheder

Her kan du læse om mine ydelser inden for ledelsesrådgivning til virksomheder.

Service marketing til tech virksomheder

Her kan du læse om hvorfor service marketing er en god startegi for tech baserede virksomheder.

Kategorier

 

Rådgivning

Som marketingsrådgiver hjælper jeg din virksomhed med ekspertise i strategisk marketing. Læs her hvordan vores samarbejde fungerer.

 

Blog

På bloggen kan du læse indlæg om markedsføringstrategi, og få inspiration til best practice inden for strategisk marketing, vækststrategi, marketing set-up m.m.

Kontakt

Mobil +45 4237 6775

[email protected]

Allerød