fbpx

Bag om Strategisk Marketing

Markedsføringsstrategi og vigtigheden af en handlingsplan for din markedsføring!

Strategisk marketing i historisk perspektiv

Strategisk marketing eller markedsføringsstrategi opstod som egentlig disciplin i starten af 1970érne og beskriver grundlæggende en fremadskuende, helhedsorienteret tilgang til forretningsudvikling og virksomhedsledelse med øget fokus på konkurrencedygtighed, vækst og forbrugeradfærd -altså evnen til at forstå og opfylde kundens behov.

I dag er markedsføringsstrategi en udbredt og anerkendt disciplin og noget, som de feste store virksomheder bruger mange ressourcer på. For 20-30 år siden bar markedet i større grad præg af den såkaldte push-marketing, hvor virksomheder igennem telefonsalg og visuelle medier som TV-reklamer, annoncer i aviser og ugeblade samt andre fysiske tryksager, var foretrukken strategi for mange virksomheder. Siden internettet så dagens lys, er der i stigende grad kommet mere fokus på de mange muligheder, den digitale platform rummer for moderne virksomheder, så som e-handel, branding, annoncering, vidensdeling, networking osv. Søgemaskinen Google har kort sagt taget strategisk marketing “to the next level”.

Markedsføringsstrategi anno 2020

Man kan stort set ikke tale markedsføringsstrategi i år 2020 uden at medregne en seriøs digital satsning. Uanset hvilken type virksomhed, man driver, er der i dag uanede muligheder for at markedsføre sin forretning. Kunsten består nærmere i arbejdet med at forstå og vælge den bedste vej for din markedsføring, så du på denne måde kan vælge, hvordan du vil målrette og skræddersy din markedsføring.

Mange virksomheder i dag vælger at skyde med spredehagl og promovere deres budskab i øst og vest uden en egentlig strategi eller konkret handlingsplan for deres markedsføring. En sådan mangel på markedsføringsstrategi medfører ofte en halvstuderet indsats på de forskellige tiltag samt et uklart overblik over virksomhedens samlede satsning. En dårlig eller useriøst markedsføring kan, i værste fald, også have negativ efekt på virksomhedens brand, hvis de ikke formår at holde styr på de løse ender og passe de forskellige tiltag optimalt. Det er derfor helt essentielt at lave et godt forarbejde og en velovervejet strategi, der gør det nemmere og mere overskueligt at navigere i.

 

Lav en handlingsplan for din markedsføring

Det er en rigtig god idé at lave en overskuelig handlingsplan for din markedsføring. En handlingsplan kan give dig et klart overblik over de præcise mål, du ønsker at opnå med din markedsføringsstrategi. Husk at en handlingsplan for markedsføring ikke er skrevet i sten. Man kan altid gå tilbage og reevaluere sin strategi, hvis forholdene ændrer sig. En handlingsplan for markedsføringsstrategi skal ikke forstås som et statisk regelsæt, man skal følge for at kunne opnå succes, men snarere et værktøj, der hjælper dig med at kortlægge din forretningsindsats, og giver dig et godt overblik. Du kan læse mere om, hvordan du laver en markedsføringsplan i indlægget: hvad er en markedsføringsplan, hvor jeg beskriver, hvordan man konkret laver en handlingsplan for sin markedsføring.

 

Bag om Strategisk Marketing

Markedsføringsstrategi og vigtigheden af en handlingsplan for din markedsføring!

Strategisk marketing i historisk perspektiv

Strategisk marketing eller markedsføringsstrategi opstod som egentlig disciplin i starten af 1970érne og beskriver grundlæggende en fremadskuende, helhedsorienteret tilgang til forretningsudvikling og virksomhedsledelse med øget fokus på konkurrencedygtighed, vækst og forbrugeradfærd -altså evnen til at forstå og opfylde kundens behov.

I dag er markedsføringsstrategi en udbredt og anerkendt disciplin og noget, som de feste store virksomheder bruger mange ressourcer på. For 20-30 år siden bar markedet i større grad præg af den såkaldte push-marketing, hvor virksomheder igennem telefonsalg og visuelle medier som TV-reklamer, annoncer i aviser og ugeblade samt andre fysiske tryksager, var foretrukken strategi for mange virksomheder. Siden internettet så dagens lys, er der i stigende grad kommet mere fokus på de mange muligheder, den digitale platform rummer for moderne virksomheder, så som e-handel, branding, annoncering, vidensdeling, networking osv. Søgemaskinen Google har kort sagt taget strategisk marketing “to the next level”.

Markedsføringsstrategi anno 2020

Man kan stort set ikke tale markedsføringsstrategi i år 2020 uden at medregne en seriøs digital satsning. Uanset hvilken type virksomhed, man driver, er der i dag uanede muligheder for at markedsføre sin forretning. Kunsten består nærmere i arbejdet med at forstå og vælge den bedste vej for din markedsføring, så du på denne måde kan vælge, hvordan du vil målrette og skræddersy din markedsføring.

Mange virksomheder i dag vælger at skyde med spredehagl og promovere deres budskab i øst og vest uden en egentlig strategi eller konkret handlingsplan for deres markedsføring. En sådan mangel på markedsføringsstrategi medfører ofte en halvstuderet indsats på de forskellige tiltag samt et uklart overblik over virksomhedens samlede satsning. En dårlig eller useriøst markedsføring kan, i værste fald, også have negativ efekt på virksomhedens brand, hvis de ikke formår at holde styr på de løse ender og passe de forskellige tiltag optimalt. Det er derfor helt essentielt at lave et godt forarbejde og en velovervejet strategi, der gør det nemmere og mere overskueligt at navigere i.

 

Lav en handlingsplan for din markedsføring

Det er en rigtig god idé at lave en overskuelig handlingsplan for din markedsføring. En handlingsplan kan give dig et klart overblik over de præcise mål, du ønsker at opnå med din markedsføringsstrategi. Husk at en handlingsplan for markedsføring ikke er skrevet i sten. Man kan altid gå tilbage og reevaluere sin strategi, hvis forholdene ændrer sig. En handlingsplan for markedsføringsstrategi skal ikke forstås som et statisk regelsæt, man skal følge for at kunne opnå succes, men snarere et værktøj, der hjælper dig med at kortlægge din forretningsindsats, og giver dig et godt overblik. Du kan læse mere om, hvordan du laver en markedsføringsplan i indlægget: hvad er en markedsføringsplan, hvor jeg beskriver, hvordan man konkret laver en handlingsplan for sin markedsføring.

Kategorier

 

Rådgivning

Som marketingsrådgiver hjælper jeg din virksomhed med ekspertise i strategisk marketing. Læs her hvordan vores samarbejde fungerer.

 

Blog

På bloggen kan du læse indlæg om markedsføringstrategi, og få inspiration til best practice inden for strategisk marketing, vækststrategi, marketing set-up m.m.

Bag om strategisk marketing

Markedsføringsstrategi og vigtigheden af en handlingsplan for din markedsføring.

 

Ledelsesrådgivning til ambitiøse virksomheder

Her kan du læse om mine ydelser inden for ledelsesrådgivning til virksomheder.

 

Service marketing til tech virksomheder

Her kan du læse om hvorfor service marketing er en god startegi for tech baserede virksomheder.

Kontakt

4237 6775
[email protected]

CVR: 40661808

Allerød