Markedssegmentering øger effekten af din markedsføring

af | jan 4, 2020

Markedssegmentering øger effekten af din markedsføring

af | jan 4, 2020

Du har udviklet dit produkt, fået funding og slået dine døre op for kunderne. Det eneste, du nu skal gøre, er at vente på, at kunderne strømmer til, ikke sandt?

Det er desværre ønsketænkning.

Uanset hvad dit produkt eller din service er, er der utvivlsomt mindst en alvorlig konkurrent på markedet.

Ligesom træet, der falder i skoven, vil et godt produkt uden en gennemtænkt markedsføringsplan ikke kunne overdøve larmen, men i stedet forblive ubemærket.

Hvor skal du begynde?

Jeg anbefaler at dykke ned i, hvem du kommer til at sælge til. Ikke hvem du din ideelle kunde er, men hvem din målgruppe i virkeligheden er. Bliv ikke fanget i forestillingen om en fiktiv, ideel kunde på baggrund af antagelser, gætværk eller omtale. At vide hvem din ideelle kunde er, betyder, at du kan lave effektive markedsføringskampagner, som giver dig det bedst mulige afkast, ROI.

Dette kaldes også for markedssegmentering.

Hvad er markedssegmentering?

Helt grundlæggende så er markedssegmentering en proces, hvor du med udgangspunkt i ligheder opdeler din målgruppe i mindre kategorier. Disse fællestræk kan være alder, køn, indkomst, interesser og indkøbsmønstre. Alle disse karakteristika kan inddeles i fire hovedkategorier:

  • Geografi
  • Demografi
  • Psykografi
  • Adfærd

Geografisk information kan referere til et defineret geografisk område eller en bestemt slags område og kan for eksempel indbefatte data om målgruppens tilhørsforhold til byer, lande, klima og urbane eller landlige områder.

Demografisk information henviser til statistiske data om en bestemt gruppe mennesker, som for eksempel tager udgangspunkt i alder, køn, indkomst, etnicitet og uddannelse, der dog kun er en brøkdel af de mange parametre, der kan falde ind under kategorien ’demografi’.

Psykografisk information er baseret på forhold, der relaterer sig til personlighed eller karaktertræk såsom værdier, interesser, livsstil, psykologiske påvirkninger og underbevidste eller ubevidste overbevisninger. I modsætning til demografisk information, der hviler på et statistisk grundlag, er psykografisk information funderet i subjektive faktorer, som kan være mere tidskrævende at afdække og forstå.

Du kan finde frem til din ideelle målgruppe ved at identificere de forskellige karaktertræk i disse fire kategorier. Et eksempel på segmentering og målgruppevalg kunne være, at en eksklusiv modevirksomhed for kvinder ønsker at klarlægge, hvordan den bedst muligt kan nå sine ideelle kunder. Ved hjælp af denne segmenteringsmetode kan virksomheden nå frem til, at målgruppen er velhavende kvinder i alderen 25-50 (demografi), der er bosat i byen (geografi), er statusbevidste (psykografi) og har et indkøbsmønster, der er kendetegnet ved, at de både køber varer i traditionelle butikker, men også gennem apps (adfærd).

På baggrund af denne viden får virksomheden mulighed for at kommunikere på en måde, som er afstemt med målgruppen og bidrager til at etablere et stærkt brand.

Hvordan kan jeg få adgang til disse informationer?

Vi efterlader alle digitale fodaftryk, når vi surfer på internettet, uanset om vi vil det eller ej. Hvad marketing angår, er disse data en guldgrube af viden om, hvem der virkelig viser interesse for din virksomhed ved at følge dig på de sociale medier og tredjepartshjemmesider frem for blot at besøge din hjemmeside.

Lad os her begynde med det første, du ejer, nemlig din hjemmeside. Ved at bruge Google Analytics kan du gøre store fund, der kan ligge til grund for dine beslutninger om markedsføring. Dette omfatter alt fra antallet af besøgende, typer af styresystemer, besøgte sider og til anvendte enheder, hvilket er værdifuld information, som du kan føje til dit mix, når du udvikler din markedsføringsplan.

Det er dog afgørende, at du opmærksom på forskellen mellem data og forståelse. Data er de rå tal; antallet af besøg, sidernes popularitet, besøgstidspunkter, geografi, styresystemer og anvendte enheder. At fortolke og forstå disse data, så de kan omsættes i praksis, er det, der er det springende punkt for vellykket markedsføring.

Hvilke data er tilgængelige på de sociale medier?

Dine profiler på de sociale medier og i særdeleshed din LinkedIn-profil indeholder også data om din målgruppe. LinkedIn sporer følgende tre helt centrale parametre:

  • Virksomhedsopdateringer
  • Følgere
  • Besøg

Virksomhedsopdateringer er opslag, du skriver på din virksomheds LinkedIn-side, som for eksempel kan være kundemeddelelser, jobopslag eller breaking news. Du kan både lave et ’organisk opslag’, som kun kan ses af personer, som følger din virksomhed, eller du kan lave et ’sponsoreret opslag’, som du betaler, for i forhold til hvor bred din målgruppe er (i lighed med klikafregning også kaldet PPC). 

Dine følgere er det antal personer, som aktivt har trykket ’følg’ på din virksomhedsprofil. LinkedIn viser ikke kun antallet af følgere, men laver også en demografisk analyse af hver enkelt person, inklusive geografisk område, branche, stilling og anciennitet.

Besøg sporer antallet af gange, din virksomheds LinkedIn-side er blevet besøgt, unikke besøgende og besøgsdemografien. LinkedIn er en form for mini-Google, idet LinkedIn ofte dukker op i søgeresultater, når folk søger efter et produkt eller en service, der minder om det, du udbyder. Det er derfor vigtigt, at du har udfyldt hele din virksomhedsprofil, så den vil blive angivet i en hvilken som søgemaskines resultater (SERP).

Mange virksomheder er også til stede på Facebook og Twitter, som stiller lignende analyser til rådighed. Det er vigtigt, at du overvejer, hvor omfangsrigt det er at udvikle og vedligeholde profiler, før du beslutter dig for, hvilke sociale platforme du vil være aktiv på. Mange virksomheder undervurderer nemlig, hvor ressourcekrævende det er at holde de forskellige profiler opdaterede. Jeg anbefaler derfor at begynde med LinkedIn og på baggrund af din vedholdenhed at vurdere muligheden for at udvide til andre platforme efter seks til ni måneder.

Der findes også tredjepartsplatforme som for eksempel G2Crowd, Capterra, Terminus og Bombora, som sælger informationer om webtrafik, købsintention og kundeemners adfærd, før din virksomhed er blevet opmærksom på dette. Information fra disse kilder burde ikke udgøre hovedparten af de data, du udarbejder din segmentering på baggrund af, men de kan være et godt redskab til at underbygge nøjagtigheden af din analyse.

Fordele ved markedssegmentering

At indsamle og analysere disse data er en omfattende opgave, men gevinsten er, at det bliver nemmere at målrette din markedsføringsindsats og dine ressourcer, så du når ud til din mest relevante målgruppe. Du vil slet og ret være i stand til at etablere og udføre bedre marketingstrategier fra start til slut.

Med en god, velunderbygget markedssegmentering kan du:

  • Formulere bedre marketingbudskaber, som taler direkte ind i din målgruppes ønsker og behov. Du kan være sikker på konkurrenterne gør hvad de kan for at komme frem med deres budskaber.
  • Bruge dine ressourcer på de taktikker og platforme, som giver det største afkast. Din tid er en knap ressource og marketingbudgettet begrænset, vær derfor altid kritisk overfor dine valg. “Sådan har vi altid gjort” er sjældent det mest optimale udgangspunkt.
  • Tiltrække (og fastholde!) de mest relevante kundeemner. Ingen forretning kommer i mål ved at tiltrække kunder der i sidste ende ikke køber og enhver virksomhed bør passe godt på eksistrende kunder så churn-rate er god.
  • Fremhæve, hvordan dit brand adskiller sig fra konkurrenternes. Jeres målgruppe eksponeres konstant med konkurrentbudskaber og tilbud. I skal vide hvor I bedst placerer jeres stærke budskab samt fortælle præcis hvorfor I kan skabe den helt unikke værdig ingen andre kan.
  • Opbygge brandloyalitet.

Afsluttende bemærkninger

Ligesom når man bygger et hus, så er det helt centralt at hvile på et solidt fundament for at få langvarig stabilitet og succes i en virksomhed. Det er derfor et vigtigt skridt i din markedsføringsproces, at du tager dig god tid til at finde og undersøge din målgruppe og overvejer, hvem din ideelle kunde er. Denne viden vil nemlig muliggøre, at du kan lave et marketing mix, som henvender sig til den rette målgruppe med den rette besked på det tidspunkt og den platform, der er mest hensigtsmæssig. Sådan kan du undgå at bruge både tid og ressourcer på meddelelser, der ikke giver et godt afkast i sidste ende. 

Tak fordi du læste med!

Jeg håber, at denne artikel har inspireret dig til at løfte din markedsføring til nye højder.

Sidder du tilbage med spørgsmål, så tag endelig fat i mig, så hjælper jeg dig godt på vej.

Du har udviklet dit produkt, fået funding og slået dine døre op for kunderne. Det eneste, du nu skal gøre, er at vente på, at kunderne strømmer til, ikke sandt?

Det er desværre ønsketænkning.

Uanset hvad dit produkt eller din service er, er der utvivlsomt mindst en alvorlig konkurrent på markedet.

Ligesom træet, der falder i skoven, vil et godt produkt uden en gennemtænkt markedsføringsplan ikke kunne overdøve larmen, men i stedet forblive ubemærket.

Hvor skal du begynde?

Jeg anbefaler at dykke ned i, hvem du kommer til at sælge til. Ikke hvem du din ideelle kunde er, men hvem din målgruppe i virkeligheden er. Bliv ikke fanget i forestillingen om en fiktiv, ideel kunde på baggrund af antagelser, gætværk eller omtale. At vide hvem din ideelle kunde er, betyder, at du kan lave effektive markedsføringskampagner, som giver dig det bedst mulige afkast, ROI.

Dette kaldes også for markedssegmentering.

Hvad er markedssegmentering?

Helt grundlæggende så er markedssegmentering en proces, hvor du med udgangspunkt i ligheder opdeler din målgruppe i mindre kategorier. Disse fællestræk kan være alder, køn, indkomst, interesser og indkøbsmønstre. Alle disse karakteristika kan inddeles i fire hovedkategorier:

  • Geografi
  • Demografi
  • Psykografi
  • Adfærd

Geografisk information kan referere til et defineret geografisk område eller en bestemt slags område og kan for eksempel indbefatte data om målgruppens tilhørsforhold til byer, lande, klima og urbane eller landlige områder.

Demografisk information henviser til statistiske data om en bestemt gruppe mennesker, som for eksempel tager udgangspunkt i alder, køn, indkomst, etnicitet og uddannelse, der dog kun er en brøkdel af de mange parametre, der kan falde ind under kategorien ’demografi’.

Psykografisk information er baseret på forhold, der relaterer sig til personlighed eller karaktertræk såsom værdier, interesser, livsstil, psykologiske påvirkninger og underbevidste eller ubevidste overbevisninger. I modsætning til demografisk information, der hviler på et statistisk grundlag, er psykografisk information funderet i subjektive faktorer, som kan være mere tidskrævende at afdække og forstå.

Du kan finde frem til din ideelle målgruppe ved at identificere de forskellige karaktertræk i disse fire kategorier. Et eksempel på segmentering og målgruppevalg kunne være, at en eksklusiv modevirksomhed for kvinder ønsker at klarlægge, hvordan den bedst muligt kan nå sine ideelle kunder. Ved hjælp af denne segmenteringsmetode kan virksomheden nå frem til, at målgruppen er velhavende kvinder i alderen 25-50 (demografi), der er bosat i byen (geografi), er statusbevidste (psykografi) og har et indkøbsmønster, der er kendetegnet ved, at de både køber varer i traditionelle butikker, men også gennem apps (adfærd).

På baggrund af denne viden får virksomheden mulighed for at kommunikere på en måde, som er afstemt med målgruppen og bidrager til at etablere et stærkt brand.

Hvordan kan jeg få adgang til disse informationer?

Vi efterlader alle digitale fodaftryk, når vi surfer på internettet, uanset om vi vil det eller ej. Hvad marketing angår, er disse data en guldgrube af viden om, hvem der virkelig viser interesse for din virksomhed ved at følge dig på de sociale medier og tredjepartshjemmesider frem for blot at besøge din hjemmeside.

Lad os her begynde med det første, du ejer, nemlig din hjemmeside. Ved at bruge Google Analytics kan du gøre store fund, der kan ligge til grund for dine beslutninger om markedsføring. Dette omfatter alt fra antallet af besøgende, typer af styresystemer, besøgte sider og til anvendte enheder, hvilket er værdifuld information, som du kan føje til dit mix, når du udvikler din markedsføringsplan.

Det er dog afgørende, at du opmærksom på forskellen mellem data og forståelse. Data er de rå tal; antallet af besøg, sidernes popularitet, besøgstidspunkter, geografi, styresystemer og anvendte enheder. At fortolke og forstå disse data, så de kan omsættes i praksis, er det, der er det springende punkt for vellykket markedsføring.

Hvilke data er tilgængelige på de sociale medier?

Dine profiler på de sociale medier og i særdeleshed din LinkedIn-profil indeholder også data om din målgruppe. LinkedIn sporer følgende tre helt centrale parametre:

  • Virksomhedsopdateringer
  • Følgere
  • Besøg

Virksomhedsopdateringer er opslag, du skriver på din virksomheds LinkedIn-side, som for eksempel kan være kundemeddelelser, jobopslag eller breaking news. Du kan både lave et ’organisk opslag’, som kun kan ses af personer, som følger din virksomhed, eller du kan lave et ’sponsoreret opslag’, som du betaler, for i forhold til hvor bred din målgruppe er (i lighed med klikafregning også kaldet PPC). 

Dine følgere er det antal personer, som aktivt har trykket ’følg’ på din virksomhedsprofil. LinkedIn viser ikke kun antallet af følgere, men laver også en demografisk analyse af hver enkelt person, inklusive geografisk område, branche, stilling og anciennitet.

Besøg sporer antallet af gange, din virksomheds LinkedIn-side er blevet besøgt, unikke besøgende og besøgsdemografien. LinkedIn er en form for mini-Google, idet LinkedIn ofte dukker op i søgeresultater, når folk søger efter et produkt eller en service, der minder om det, du udbyder. Det er derfor vigtigt, at du har udfyldt hele din virksomhedsprofil, så den vil blive angivet i en hvilken som søgemaskines resultater (SERP).

Mange virksomheder er også til stede på Facebook og Twitter, som stiller lignende analyser til rådighed. Det er vigtigt, at du overvejer, hvor omfangsrigt det er at udvikle og vedligeholde profiler, før du beslutter dig for, hvilke sociale platforme du vil være aktiv på. Mange virksomheder undervurderer nemlig, hvor ressourcekrævende det er at holde de forskellige profiler opdaterede. Jeg anbefaler derfor at begynde med LinkedIn og på baggrund af din vedholdenhed at vurdere muligheden for at udvide til andre platforme efter seks til ni måneder.

Der findes også tredjepartsplatforme som for eksempel G2Crowd, Capterra, Terminus og Bombora, som sælger informationer om webtrafik, købsintention og kundeemners adfærd, før din virksomhed er blevet opmærksom på dette. Information fra disse kilder burde ikke udgøre hovedparten af de data, du udarbejder din segmentering på baggrund af, men de kan være et godt redskab til at underbygge nøjagtigheden af din analyse.

Fordele ved markedssegmentering

At indsamle og analysere disse data er en omfattende opgave, men gevinsten er, at det bliver nemmere at målrette din markedsføringsindsats og dine ressourcer, så du når ud til din mest relevante målgruppe. Du vil slet og ret være i stand til at etablere og udføre bedre marketingstrategier fra start til slut.

Med en god, velunderbygget markedssegmentering kan du:

  • Formulere bedre marketingbudskaber, som taler direkte ind i din målgruppes ønsker og behov. Du kan være sikker på konkurrenterne gør hvad de kan for at komme frem med deres budskaber.
  • Bruge dine ressourcer på de taktikker og platforme, som giver det største afkast. Din tid er en knap ressource og marketingbudgettet begrænset, vær derfor altid kritisk overfor dine valg. “Sådan har vi altid gjort” er sjældent det mest optimale udgangspunkt.
  • Tiltrække (og fastholde!) de mest relevante kundeemner. Ingen forretning kommer i mål ved at tiltrække kunder der i sidste ende ikke køber og enhver virksomhed bør passe godt på eksistrende kunder så churn-rate er god.
  • Fremhæve, hvordan dit brand adskiller sig fra konkurrenternes. Jeres målgruppe eksponeres konstant med konkurrentbudskaber og tilbud. I skal vide hvor I bedst placerer jeres stærke budskab samt fortælle præcis hvorfor I kan skabe den helt unikke værdig ingen andre kan.
  • Opbygge brandloyalitet.

Afsluttende bemærkninger

Ligesom når man bygger et hus, så er det helt centralt at hvile på et solidt fundament for at få langvarig stabilitet og succes i en virksomhed. Det er derfor et vigtigt skridt i din markedsføringsproces, at du tager dig god tid til at finde og undersøge din målgruppe og overvejer, hvem din ideelle kunde er. Denne viden vil nemlig muliggøre, at du kan lave et marketing mix, som henvender sig til den rette målgruppe med den rette besked på det tidspunkt og den platform, der er mest hensigtsmæssig. Sådan kan du undgå at bruge både tid og ressourcer på meddelelser, der ikke giver et godt afkast i sidste ende. 

Tak fordi du læste med!

Jeg håber, at denne artikel har inspireret dig til at løfte din markedsføring til nye højder.

Sidder du tilbage med spørgsmål, så tag endelig fat i mig, så hjælper jeg dig godt på vej.

Læs flere indlæg her

Læs flere indlæg her

  • Hvordan du finder dit ideelle marketing mix
    Det er en fordel at inkludere elementer fra alle din virksomheds forskellige arbejdsområder, når du udvikler din markedsføringsplan. At du inddrager produktudvikling, økonomi, distribution og kundeservice påvirker nemlig din virksomheds overordnede markedsføringsstrategi positivt.  …
  • Outbound eller inbound marketing: Hvilken tilgang passer bedst til din virksomhed?
    Markedsføring har forandret sig enormt i løbet af de seneste 20 år, idet forskellige sociale netværk, digital markedsføring og søgemaskineoptimering (SEO) har udfordret traditionelle metoder inden for marketing. Derfor er det vigtigt, at du overvejer, hvilke nye trends du med fordel kan tage til dig, og hvilke traditionelle metoder du skal holde fast i. Min erfaring er, at det er en hjælp at vende tilbage til markedsføringens gennemtestede grundbegreber, før du laver større ændringer i din strategi. Lad os derfor lægge ud med at beskæftige os med det, der længe er blevet opfattet som traditionelle arbejdsområder og taktikker inden for markedsføring, nemlig outbound marketing. …
  • Hvad er en markedsføringsplan?
    En markedsføringsplan er et vigtigt redskab, der konkret beskriver, hvordan I vil markedsføre jeres produkter eller services. Markedsføringsplanen giver ét samlet overblik over alle planlagte marketingaktiviteter og en individuel tidsplan for, hvornår aktiviteterne vil blive lanceret. Med en markedsføringsplan har I et vigtigt styringsværktøj til at eksekvere de marketingaktiviteter, som skal sikre jer en stærk markedsposition. …

Kategorier

Rådgivning

Sådan hjælper jeg din virksomhed, ekspertise
områder, strategisk markedsføring, sådan foregår
vores samarbejde 

Priser

Priser på marketingrådgivning, analyse-pakker,
kick-starer pris, Accelerator pris, Signatur pris,
a-z handlingsplaner. 

Blog

Tips og best practice til god markedsføring

Kontakt

Mobil +45 4237 6775

[email protected]

Allerød